onrust,snelheid&dynamiek

Een volgende periode wordt gekenmerkt door de nuances van onrust, snelheid en dynamiek in heftigheid van kleur en beeld, Collages van vergrote schetsen, op papier in acryl “gedrenkt”, geven contrastrijke harmonieën en een indruk van directheid, die pas bij nadere beschouwing de procedees onthult waarvan vakgenoten en kunst-liefhebbers plegen te genieten.

berger

berger/1989

schreeuw/1990

schreeuw/1987

Maar ongetwijfeld wil Veenhof zichzelf en de kijker het liefst overrompelen en onder doen duiken in … Ja, in wat eigenlijk ? Wie dat achteraf zou willen weten (de kunstenaar zelf kennelijk óók), kan de onderschriften raadplegen, die hier inderdaad geen uitgangspunten voor het werk zijn (geen titels dus), maar nabetrachtingen, reflektie door middel van in de wereld van buiten het kunstwerk gevonden teksten, die een al even eigenzinnige behandeling ondergaan als de oorspronkelijke gegevens in de schilderijen. De stellingname van deze artiest lijkt zodoende nogal duidelijk:Alles moet poëzie worden.